HARI NIE HARI MINGGU

Ari nie ahad, iman x g memanapun, duduk umah jer....cuma pagi td iman pergi breakfast ngan mak long family same iman family....heheheeh iman dah wat salah, bila iman tarik jer satu bungkusan nasi lemak....habis semua nasi lemak tue jatuh berderai....ibu ngan ayah dah menjeling iman...heheeheh sorry erk...

Erm pas makan iman jenjalan g the store jap, mak long kate nak survey barang....kejap jer, pastu ktorg balik...iman dalam van dah tdo....sampai umah sebab cuaca sejuk jer mmg sedaplah iman sedar jer dah kul 4...heheehhe lame kan iman tdo....

oklah xdepun nk citer sebenarnyer...sajejer boring nie...

IMAN NAK SHARE SOMETHING SWEET


iman tgk menda nie mase kuar ngan ayah ngna ibu, sweetkan....

nie gambar bulan tgh tersenyum...hehhe ibu sibuk nak maik gambar nie.....kenangan terindah di akhir tahun 2008...

HAIT....RINDUNYER

Dah lama iman x update blog iman kan, sekarang umur imanpun dah nak masuk 11 bulan...iman dah pandai merangkak....hehhehe sekarang iman makin bijak ( puji diri sendiri laks), iman dah pandai marah org, tapi bila iman marah semua org gelak..pelik lah iman.....iman geram sbb org asyik suka peluk iman jer, pastu gomol iman, iman rimas tau...tp diorg tue x paham...bila iman jerit sekuat hati, diorg gelak² lak....bila iman marahpun diorg gelak laks....

Kehidupan iman appy go lucky, iman sekarang nie tgh berusaha nak belajar berjalan lak...sbb iman dah pandai memanjat, so kene belajar turun lak, lelaik turun katil...ari tue iman jatuh katil, dgn hp ibu, rosak hp ibu...hehehe ibu sorry iman x sengaja....

Oklah, nanti iman upload gmbr iman y terbaru dgn aksi² iman y lebih comel erk...;p

BAHANA MAKAN DURIAN....

Minggu lepas iman demam....badan iman panas sangat, tapi tak tau mcm mana nak ckp dengan ibu....ari khamis tue iman mmg xleh tdolah...mata mmg mengantuk tp iman tak leh nak tdo...badan iman rase panas sangat...nasib ibu teman iman, sbb ibu tgh wat assignment ibu...iman tau, ibu risau...ayahpun bangun gak,tny iman nape xleh tdo, nak ckp mcm mane kat ayah, bkn ayah paham bahasa iman...hahahaahha

Satu jam sekali iman bangun....ibu bawak iman g jumpe mak ngah, nak cnfm iman demam ker tak, mungkin ibu dah dapat rase bahang badan iman....bilik mak ngah pasang aircond lak...mmglah mak ngah xdpt rase bahang kepanansan iman...tp iman x salahkan mak ngah sbb iman panas dalam....Ari jumaat tue, iman mmg dah rase panas, nak tdo x boleh...tp mata mengantuk dah nie..uwaaaaaaaaaaaaa tensenyer...ayah g keje , ibupun g keje...tapi tgh hari ayah lek jaga iman..ibu lak keje, ibu kate ibu xleh nk cuti sbb ibu bnyk keje, xperlah...iman ok jer...(kecik ati gak sebenarnyer...)erm tp ibu adelah tipon mak long tny perkembangan iman...mmg iman panas x leh nak luahkan dgn kata², so nangislah....smp mak long tny kat ibu, ibu de janji pepe ker kat iman....erm ibu tipon iman xnak ckp ngan ibu,pndg tiponpun xnak...(merajuklah kengkonon...hahaah tp ibu xlek gak).Iman tdo ngan ayah, nasib ada ayah....

Petang ibu lek, ibu rase dahi iman...erm panas....ibu suruh ayah siap, sbb nak bwk iman g klinik, pas maghrib ibu ngan ayah bwk iman g klinik...erm tekak iman sakit doc kate tue y kurang mkn, kurang minum susu...kali nie iman demam package..ade selsema,sakit tekak, badan panas...sakit gusi...uwaaa nak tumbuh gigi ker nie?????...
lek dr klinik,makngah amik iman, ibu mkn sementara mak ngah amik iman, mak ngah tlg lapkan badan iman...terima kasih mak ngah...pas ibu mkn, ibu bagi iman mkn ubat...uwekkkk ubat nie x sedap...ubt per lah doc bagi kat iman nie....uwaaaaaaaaaaaaaaa xnk ubat!xnak ubat!, ibu pujuk iman...ibu kate iman kene kuat lawan dmm nie,kalau iman mkn ubat,iman kuat semangat...mesti cepat sihat...kekadangkan iman rase ibu ckp advise iman, mcm iman nie paham...

Ari sabtu maklong ngan paklong bawak iman jenjalan..maklong kate iman kene amik angin gak...iman???? ikut jer sbb jalan kan...bosan duk umah...gpun ibu cuti lak ari sabtu,jaga iman,siapkan assignment ( tp x siap gak sbb iman mmg meragamlah..nak duduk dekat ngan ibu jer)..kesian ibu,sorry ibu..iman bebetol x sihat..nak rase di beri perhatian sepenuhnyer...(mengada² sebenarnyer...;p) Malam lak ayah ajak g jumper tok ngan tokwan...sebenarnyer iman mmg dah x larat sangat..kene lak ibu baru g mkn ubat,mata nie mmg mengantuk...
tapi kesian kat ayah dah lame x jumpe tok ngan tokwan,tok ngan tokwan mesti rindu kat iman.....ibu dah ckp ngan ayah,xmau lek lewat sgt...sbb ibu ade assignment iman lak x sihat....( bukan ibu x suka jumper fmly ayah tp keadaan iman x mengizinkan lelama)

Sepanjang kat umah tok ndak,iman mmg menangislah...xnk letak langsung...ibu bg susupun iman xkan...iman nak balik, badan iman sakit,iman nak tdo...nak rehat...uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa. Lama gak ktorg kat umah tok ndak,tok dan tokwan iman mintak maaf bukan xnak tp iman mmg x sihat....iman nak ibu jer, dgn ayahpun iman xnk....Lepas tgk iman meragam jer ayah ajak ibu balik....yeyeye balik....

Hari ahad ibu ade kelas g, patut ibu ade kelas pagi,tp ibu ponteng...heheehhe demi anak kesayangan ibu nie...erm iman lepak ngan ayah, bagi ibu tdo lame skit,kesian ibu....semalaman x tdo...jaga iman...dah pagi baru ibu kejut ayah...tlg tgk iman lak....terima kasih ibu, terima kasih ayah....love u all so much....Em ibu hbs kelas, singgah umah tokndak...badan imanpun dah sihat skit...barulah iman leh main ngan tok same tok wan....Iman duk kat umah tok ndak sampai tok ngan tok wan lek....balik umah tgk semua ade kat rumah...ibu bagi iman makn ubat, pastu makan...tukar baju..d.an tdo.....tok ade bawak durian utk iman,tapi ibu awal² laik dah sound iman...no durian smp iman tol² sihat...hehehehe nielah akibatnyer mkn durian x ingat...ingat dah besar ker...;p

IMAN PERGI KEBUN LAGI.....












Ari ahad lepas pagi² lagi iman dah bangun,iman teman ibu pergi belajar....sementara tunggu ibu habis kelas iman lepak dengan ayah kat parking kereta...rasa mcm kejap ajer ibu punyer kelas,iman sedar² ibu dah ade semula dalam kereta...masa on the way back tue ktorg singgah mkn kat mcD...ibu lapar sangat...kesian ibu(hehehe tapi ibu iman nie mmg kuat makan pun) ibu suap bubur kat iman...alaaa lupa nak amik gambir mase iman tgh makan...

Sampai ajer rumah tgk mak long dah ade, heheheeh mak long terus terpa iman,tny iman g mana....kalaulah iman nie leh jawab...iman senyum jer...ibu kate ibu nak tdo jap..ha nie laik satu perangai ibu...kuat tdo...erm so iman lepak dengan ayah same mak long kat luar...hehhehe ibu xleh tdo sbb mak long ajar g kebun...
Yeyeyye g kebun,leh iman makan durian lagi....nnt iman upload gambar iman g kebun erk kat sini....sedap tau iman makan dalam 4 ulas durian...hahahahah. Masa g kebun tue ade maklong nakhoda sekali,dia bwk bibik dia tau...bibik tue nak bg iman makan durian...iman aper lagi sukalah sangat...x sesabar...hahaha( ikut perangai ibulah nie...),mase iman tgh sedap nak mkn tue,dia leh menjerit,hehehe terkejut kot tgk iman mkn gelojoh sangat...iman per laik terkejut gak dgr dia menjarit...terus iman nangis,pastu leh x dia nak suap lek...iman dah x mau,selera imanpun dah terkejjut


Video Iman....

video

video

video

video

KOLEKSI GAMBAR IMAN & SEPUPU IMAN


Nie kak rauqah...dia tua 5 bulan ajer dari iman...



Nie lak kak rauha...adush, kaak rauha nie baik hati..tetapi selalu
terlebih nakal


teka nie siapa?????? nie kak rauqag masa dalam pantang
lasak kan dia tdo...eeeeeeee anak sapa lah nie...;p


niepun kak rauqag gak...eeee main lidah


nie kak rauqah dah besar skit, dalam kereta nie




hehe inilah iman...cute tak?



nie gambar kak long dgn kak nur..eeee atas katil iman tue




nie paksu iman...sibuk dgn ikan dia



Nie kak rauha...penat sangat nie




iman lagi nie.....



erk...x sedia nie...iman dan ayah
































Kat sini semua gambar iman dengan sepupu² iman jer....







IMAN BZzzzzzzzzzz{hahaha sebenarnyer ibu iman y bz}

Dah lamakan iman tak menjenguk ker blog nie sbb????????memang bnyk sebab....

i) iman tersangatlah bz, almaklumlah sekarang nie iman sibuk nak belajar meniarap...tapi memang iman dah leh meniarap sesikit...sekarang iman sibuk nak merangkaklah...so iman kene tumpukan perhatian,kene berlatih lebih..hahaha bak kate pepatah omputih..."practice make perfect" heheehe tol ker erk..bedal jerlah iman kan baby laik....

ii) iman sibuk melayan sepupu² iman bermain dan bergurau senda,hehehehe diorg geram tgk iman nie,makngah kate iman bijak...alhamdulillah...kalau iman sibuk tgk tv @ belajarkan,makngah selalu ckp ngan iman,jgn tgk lelama@ belajar lelama nnt iman g pandai dr anak mak ngah...hahahaha iman gelak jer..lawaklah mak ngah nie...kalau x belajar dan berusaha sesiapapun xkan pandai...heheehhe makngah jgn marah iman yer...iman sayang mak ngah...muuuuuuuuuah!!!!

iii)erm iman bz ikut ibu g shoppinggggg...hahahaha ari tue jenjalan ngan atin,mak ngah,acik su,kak rauha,kak oqah,ayah bwk g jenjalan.Ayah kate ayah nak belanja iman ngan ibu...hehehehh iman suka sangat sbb dah lama iman x jenjalan kat shoping complex mcm nie,mak long ckp iman ikut perangai ibu suka jenjalan...hahahahah
memacam tue ibu belikan iman...adalah dekat 200 duit ayah ibu habiskan untuk iman...erm iman x kisah sebenarnyer janji dapat jenajalan..iman nak luaskan permandangan iman...ibu selalu cakap jauh perjalanan luas pemandangan...pada ayah terima kasih sebab belanja iman dan bwk iman jenjalan...

iv)ari tue iman dapat worker baru, ayah belikan..hahahaah ade muzik,iman suka...lepas nie lehler iman belajar jalan pelan²..hehehe padahal iman merangkakpun blum...

Sorry Lama x publish..iman x sihat

Hait sorry semua, dah lama iman x tulis apepekan kat blog nie. Iman x sihatlah sepupu iman angkat iman hari tue,so iman terseliuh skit,pastu iman kene demam campak lak.So xdelah iman mengadap pc nie....Erm per nak citer erk,iman pun dah blur...heheheheeh

Iman jenjalan ngan ibu ngan ayah,g shopping.Ibulah kate nak beli baju ibu,last² semua baju iman..hahaha iman happylah sebab dpt baju baru,barang baru....memacamlah...nnt kalau iman senang iman upload erk gmbr y ibu belikan utk iman...





inilah kak rauha,sepupu iman y angkat iman tue....,comeikan






ini lak kak nur,kak nur nie suka ngusik iman..kekadang cubit iman...





hahahah tapi iman sayang diorang

SEMALAM AHAD

Semalam ahad iman x pergi mana². Iman tinggal ngan ayah, ibu keluar ngan makngah, g salon.
Ibu balik, iman dah bangun tdo,happy nyer iman dapat duduk dlm pelukan ibu...ibu selalu cakap ngan iman,jadi baby nie seronok,sebab x banyak masalah...hehehe ibu cakap mcm tue mcm ibu bnyk masalahkan...tapi iman x pernah tgk ibu menangis,asyik tgk ibu dengan sikap gila² ibu ajer. Apepun iman sayang ibu.

Petang lak pak long bawak ktorg jenjalan, ingat nak gie taman permainan,tapi ramai sangat,so paklong juz bwk jenjalan sekitar sg buloh jer...

Malam lak,ibu ajar iman baca ABC, Alif Ba Ta,Mengira,hehehehe seronok iman dengar....ada ker ibu surh iman baca lek per yang ibu ajar,iman guna bahasa iman jerlah....hahahahaha iman bahagia bila tgk ibu tergelak.
Sebelum tdo,ibu ajar iman baca doa untuk tdo,ngan surah 3 kul...Ibu iman sayang sangat kat ibu.

IMAN & KAWAN² IBU



Hari nie ibu bawak iman jumpe kengkawan ibu. Kengkawan ibu kelakarlah,semuanya gila² mcm ibu.
Memula iman jumpa acik ija, acik ija dia bawak anak²,jadi teman iman.hehehehe...tapi iman pelik,ibu selalu cakap ngan iman,jgn ngorat anak acik ija,sebab ibu x sanggup nak jadi besan acik ija. Iman tgk acik ija tue ok jer...heheheeh...ibu jgn marah yer....

acik ija ngan abg daniel

Acik chugiepun ade iman jumper,acik zura,tapi acik zura nie mcm selalu kene buli dgn ibu ngan acik ija same acik chugie jer,iman senyum jer tgk diorang.Hehehhe tak sabar iman nak besar rasenya,best jadi mcm ibu dan kengkawan ibu...

acik zura ngan acik chugie



Lepas balik dr jumper kengkawan ibu,iman ikut ibu ngan ayah gie saujana utama,imanpun tak tau kat mane,iman rase badan iman penat sangatt,dgr ibu ngan ayah borak skit² jer,pastu iman dah dak sedar sebab iman zzzzzzzzzzzzzz( tertdo penat ).

Iman sedar² jer iman dah sampai rumah,tgk kat rumah ramainye,semua sepupu iman ade kat rumah....iman penat lagi nie,letih sangat sebab sepanjang perjumpaan dgn kwn² ibu td, iman x tdo pun. Ibu amik iman dari ayah,pastu ibu mandikan iman,sedap rase badan...segar ajer,terima kasih ibu sebab memahami iman.Pas mandi ibu bagi iman susu,imanpun dah lapar sangat,terus terlelap...

Iman sedar dah kul 8.30,itupun mak long iman dtg cium iman,dia nak gie keje...uwaaaaaaaa iman penat xleh tdo dah,maklong punye pasat lah nie...ayah terus amik iman,dodoikan iman....hehehe iman terus tdo smp esok nyer....

Cancer Poems


SELAMAT HARI IBU..

Ibuku seorang pembohong ???


Cerita ini bermula ketika saya masih kecil. Saya lahir sebagai seorang anak lelaki dalam sebuah keluarga miskin. Makan minum serba kekurangan. Kami sering kelaparan. Adakalanya, selama beberapa hari kami terpaksa makan berlaukkan ikan masin dikongsi satu keluarga. Sebagai anak yang masih kecil, saya sering saja merungut. Saya menangis mahukan nasi dan lauk yang banyak. Tapi ibu cepat memujuk. Ketika makan, ibu sering membahagikan bahagian nasinya untuk saya. Sambil memindahkan nasi ke mangkuk saya, ibu berkata : ""Makanlah nak ibu tak lapar." – PEMBOHONGAN IBU YANG PERTAMA.



Ketika saya mulai besar ibu yang gigih sering meluangkan watu senggangnya untuk pergi memancing di tali air berhampiran rumah. Ibu berharap dari ikan hasil pancingan itu dapat memberikan sedikit makanan untuk membesarkan kami adik-beradik. Pulang dari memancing, ibu memasak gulai ikan yang segar dan mengundang selera. Sewaktu saya memakan gulai ikan itu ibu duduk disamping kami dan memakan sisa daging ikan yang masih menempel di tulang daripada bekas sisa ikan yang saya makan tadi. Saya sedih melihat ibu seperti itu.. Hati saya tersentuh lalu dengan menggunakan sudu saya memberikan ikan itu kepada ibu. Tetapi ibu dengan cepat menolaknya. Ibu berkata : "Makanlah nak, ibu tak suka makan ikan." – PEMBOHONGAN IBU YANG KEDUA.



Di usia awal remaja, saya masuk sekolah menengah. Ibu pergi ke kedai dengan membawa sejumlah penyapu lidi dan kuih-muih untuk menyara persekolahan saya,abang dan kakak. Suatu dinihari lebih kurang pukul 1.30 pagi saya terjaga dari tidur. Saya melihat ibu membuat kuih dengan beremankan sebuah pelita di hadapannya. Beberapa kali saya melihat kepala ibu terhangguk kerana mengantuk. Saya berkata : "Ibu, tidurlah, esok pagi ibu kena pergi kebun pula." Ibu tersenyum dan berkata : "Cepatlah tidur nak, ibu belum mengantuk lagi." – PEMBOHONGAN IBU YANG KETIGA.



Di hujung musim persekolahan, ibu meminta cuti kerja supaya dapat menemani saya pergi ke sekolah untuk menduduki peperiksaan penting. Ketika hari sudah siang, terik panas matahari mulai menyinari, ibu terus sabar menunggu saya di luar dewan. Ibu seringkali saja tersenyum dan mulutnya terkumat-kamit berdoa kepada Illahi agar saya lulus ujian peperiksaan ini dengan cemerlang. Ketika loceng berbunyi menandakan ujian sudah selesai, ibu dengan segera menyambut saya dan menuangkan kopi yang sudah disiapkan dalam botol yang dibawanya. Kopi yang kental itu tidak dapat dibandingkan dengan kasih sayang ibu yang jauh lebih kental. Melihat tubuh ibu yang dibasahi peluh, saya segera memberikan cawan saya itu kepada ibu dan menyuruhnya minum. Tapi ibu cepat-cepat menolaknya dan berkata : "Minumlah nak, ibu tak haus!!" – PEMBOHONGAN IBU YANG KEEMPAT.



Setelah pemergian ayah kerana sakit, iaitu selepas saya baru beberapa bulan dilahirkan, ibulah yang mengambil tugas sebagai ayah kepada kami sekeluarga. Ibu bekerja mengambil upah di kebun, membuat penyapu lidi dan menjual kuih-muih agar kami tidak kelaparan. Tapi apalah sangat kudrat seorang ibu. Kehidupan keluarga kami semakin susah dan susah. Melihat keadaan keluarga yang semakin parah, seorang pakcik yang baik hati dan tinggal berjiran dengan kami, datang untuk membantu ibu. Anehnya, ibu menolak bantuan itu. Jiran-jiran sering kali menasihati ibu supaya menikah lagi agar ada seorang lelaki yang akan menjaga dan mencarikan wang untuk kami sekeluarga. Tetapi ibu yang keras hatinya tidak mengendahkan nasihat mereka. Ibu berkata : "Saya tidak perlukan cinta dan saya tidak perlukan lelaki." – PEMBOHONGAN IBU YANG KELIMA.



Setelah kakak dan abang habis belajar dan mula bekerja, ibu sudah pun tua. Kakak dan abang menyuruh ibu supaya berehat sahaja di rumah. Tidak payahlah lagi bersusah payah dan bersengkang mata untuk mencari duit. Tetapi ibu tidak mahu. Ibu rela pergi ke pasar setiap pagi menjual sedikit sayur untuk memenuhi keperluan hidupnya. Kakak dan abang yang bekerja jauh di kota besar sering mengirimkan wang untuk membantu memenuhi keperluan ibu, pun begitu ibu tetap berkeras tidak mahu menerima wang tersebut. Malahan ibu mengirim balik wang itu dan ibu berkata : "Jangan susah-susah, ibu ada duit." – PEMBOHONGAN IBU YANG KEENAM.



Setelah tamat pengajian di universiti, saya melanjutkan lagi pelajaran ke peringkat sarjana di luar Negara. Pengajian saya di sana dibiayai sepenuhnya oleh sebuah syarikat besar. Sarjana itu saya sudahi dengan cemerlang,kemudian saya pun bekerja dengan syarikat yang telah membiayai pengajian saya juga di luar negara. Dengan gaji yang agak lumayan, saya berhajat membawa ibu untuk menikmati penghujung hidupnya di luar negara. Pada pandangan saya, ibu sudah puas bersusah payah untuk kami. Hampir seluruh hidupnya habis dengan penderitaan, eloklah kalau hari-hari tuanya ini ibu habiskan dengan keceriaan dan keindahan pula. Tetapi ibu yang baik hati, menolak ajakan saya. Ibu tidak mahu menyusahkan anaknya ini dengan berkata ; "Tak payahlah, ibu tak biasa tinggal di negara orang." – PEMBOHONGAN IBU YANG KETUJUH.




Beberapa tahun berlalu, ibu semakin tua.. Suatu malam saya menerima berita ibu diserang penyakit kanser. Ibu mesti dibedah secepat mungkin. Saya yang ketika itu berada jauh diseberang samudera terus segera pulang untuk menjenguk ibunda tercinta. Saya melihat ibu terbaring lemah di katil hospital setelah menjalani pembedahan. Ibu yang kelihatan sangat tua, menatap wajah saya dengan penuh kerinduan. Ibu menghadiahkan saya sebuah senyuman biarpun agak kaku kerana terpaksa menahan sakit yang menjalari setiap inci tubuhnya.. Saya dapat melihat dengan jelas betapa seksanya penyakit itu telah memamah tubuh ibu sehingga ibu menjadi terlalu lemah dan kurus. Saya menatap wajah ibu sambil berlinangan air mata. Saya cium tangan ibu kemudian saya kecup pula pipi dan dahinya. Di saat itu hati saya terlalu pedih, sakit sekali melihat ibu dalam keadaan seperti ini. Tetapi ibu tetap tersenyum dan berkata : "Jangan menangis nak, ibu tak sakit." – PEMBOHONGAN IBU YANG KELAPAN.



Setelah mengucapkan pembohongan yang kelapan itu, ibunda tercinta menutup matanya untuk kali terakhir kali.