PUASA KER??????

Hari nie dah 3 hari kita berpuasa kan.....puasa x korang???? alhamdulillah setakat nie walaupun xde lah larat sgt tapi masih dapat menjalan ibadah puasa nie..ialah bkn selalupun kan dapat rase puasa nie, setahun sekali jer...kalau puas sunat tue rasenyer lain dan dugaannyer lain...Korang perasan tak kalau puasa dlm bulan ramdhan al mubarak nie ade kemeriahan nyer tersediri....nak cakap mcm mane erk, susahlah nak luahkan dgn kata², tp bila sebut jer ramadhan perasaan tue mesti berubah dan kemeriahan dia lain kan.....

Dalam bulan ramadhan nie hari² ada pasarkan, tp bukanlah pasar basah cuma pasar makananjer...@ orang2 sekarang panggil bazar ramadhan...
Erm citer pasat bazar laks, time nielah kalau nak jumper makanan y pelik², actually bknlah pelik manapun, cuma kuih drp negeri lain pun kiter leh dapat kat bazar kiter kan...korang raselahkan kalau wat ranking kuih@ mknan mana y akan paling dapat sambutan bulan puasa nie erk.....

Kalau mcm kat rumah iman, kuih y paling wajib ada, adalah murtabak....kekadang smp 5-6 keping murtabak...sebabnyer time nie jer kitorang menikmatinyer...kalau bulan² biasa mcm nmpk x nmpk jer murtabak nie, wlpn ade di jual kat pasar mlm tp kitorang x heran sgt...cume time bulan puasa jer kitorang mcm gila skit ngan murtabak nie....

Laik satu solat terawikh, dulu mase ibu kecik², ibu cerita hbs jer berbuka puasa, solat maghrib dah x menyabar nak g terawikh....padahal blum laik masenyer...ibu kate time nie lah leh jumper kengkawan, pastu ibu mesti g ngan mak ngah same mak long...bkn buat 11 tau, tp smp 23 rakaat sekali ibu wat, sbbnyer...hahahahaah pastu leh mkn. Seronokkkan zaman kekanak ibu dulu...tp sekarang ibu ckp, x ramai bebudak y ade semangat mcm tue, bebudak skrg lebih suka habiskan mase kat rumah jer....

Balik dr terawikh x sabar nak tunggu esok, sebab nak puasa laik, nak merayap kat bazar ramadhan laik....hehehe tapi kalau time x sekolah tue melepek jgn ckplh, 1 jam sekali mandi, pastu lame jer duduk dlm bilik air....hehehe pernah ade satu ari tue kat sekolah dlm bulan puasa ibu cerita, penat punyer pasat + main x ingat dunia..ibu siap minum air paip laik, + mkn kuih donut, pastu lek umah atuk tny puasa x....dgn x rase berdosanyer ibu jawab puasaaaaaaaaaa...hahahaah tp tue mase kekecik, zaman sekolah rendah...Bnyk laik kenangan mase kecik ibu waktu puasa...tp y pasti ibu kate x same dgn budak skrg berpuasa....

2 comments:

chugie said...

sama lah kite..mase kecik memang ade macam2 kisah masa berpuasa ni.. tang minum air paip dan melepak dlm bilik air tu memang dh jadi satu kewajipan masa kecik2 dulu.. yelah tak tahan haus..

Zura said...

murtabak ida...