ROSAK - ROSAK....

CATATAN IBU....

Aper nak jadi zaman sekarang erk, kes buang bayi merata² sekarang nie makin melampau, gejala sosial makin tak terbendung, semoga anak² ibu jadi anak yang soleh dan solehah, serta di jauh kan lah drp terlibat dr gejala nie, begitu juga sanak saudara dan anak² sahabat handai yang lain...

Hari nie jer, aku baca paper siswi UTM Skudai meninggal dunia, selepas melahirkan anak y turut meninggal dan di buang baby tue, sedihnyer..nauzubiilah, dah ler berdosa melakukan zina, pastu tambah lak dosa membunuh + meninggal lak sebelum taubat, eeeeeeeee kesiannyer....mmglah ikut hati sure aku ckp padan muka, tuelh balasan...tp sebagai seorg manusia aku tetap doakan moga Allah mengampukan dia,dan dia meninggal dlm keadaan y di redhai ( di redhai ker erk....wallah hulalam hny Allah y lebih mengetahui...) Erm 2-3 hari lepas lak aku bc paper pasat sorang budak nie g lemaskan anak dia sebab konflik ngan boyfrend dia....
aku raselah nie mesti dialog bf dia " Mampus ko lah nak suruh aku bertanggungjawab, ko ingat aku xtau dgn brp lelaki ko dh projk??????" kesian perempuan tue gak, betollah kesalahan dia, sbb terlalu percayakan lelaki, tp kesian dia, ntah² tue 1st time dia projek , terus lekat...sekali di tuduh mcm perempuan jalang....senang nyer jadi lelaki kan.......sbb dia x leh mengandung, dan brp kali pun dia wat projek dan dgn brp orgpun, dia xkn tanggung akibatnyer......perut lak xkan memboyot....." Ya Allah jauhkan lah keturunan ku dan keturunan sedara Islam ku drp jadi begini....

Nak salahkan siapa erk jadi mcm nie, nak salah kan ibu bapa x bagi didikan??? aku rase kesalahan nie patut di tunjukkan pada diri pesalah tue sendiri, kalau nk ckp x dpt didikan agama, aku rase bnyk kes skrg y punya didikan agama y cukup, kalau xdepun...dah besar panjang leh pk mane y baik @ y buruk.......Mcm contoh y aku bg td, siswi tue, tentu kita sendiri leh bygkan tahap pemikiran dia...leh pk ker x, tp ialah nafsu, pk nak seronok jer......seronok sekejap tp menderita sepanjang hayat...bkn hayat jer smp bertemu y maha Esa....Ya Allah takutnyer.....

Erm...pe patut kiter buat erk sebenarnyer, nak harapkan kerajaan , bukan boleh di letakkan di atas bahu kerajaan jer, nie smeua kene kerjasama kiter semua....tp ialahkan zaman sekarang, bebudak x leh nk di tegur mcm kiter dulu, cikgupun xde hak atas muridnyer laik, murid pukul cikgu, calarkan kereta cikgu xper....tp cikgu x leh pukul murid atas dasar utk mendidik...nnt ade jer y dtg menyerang sekolah, ade jer surat laporan kuar, ade jer polis datang menyiasat sekolah.......SENGAL mak bapak sekarang nie....bkn ker diorang tue lebih kurang sebaya aku????y turut kene denda, kene pukul bila lakukan kesalahan...kenapa lak xleh bg guru y same mendidik cr y same kepada anak² kita???? Aku nk tny skit, y mak bapak bnyk SONGEH nie, kalau cikgu x tegas, x garang korang jadi MANUSIA x mcm hari nie?????gerammmmmmm lah, bila jadinyer masalah sosial mcm nie, mak bapak tetap tunding jari kat sekolah...eeeee korang y x bg kuasa guru utk mendidik, dah ler korang tue bzz memanjang smp nak pantau kehidupan anak seharian pun x sempat...so bila dh bg amanah pada guru utk mendidik lantak lah cikgu nak wat per pun janji x payah riuk, x kene cabul orait per...alaaa setakat berdiri atas kerusi, kene rotan smp berbirat tue...ok jer..aku pernah kene gak rotan ,lempang tanpa sebab....sekarang aku jadi manusia gak....

Erm....hope gejala sosail, merempit + buang anak nie, dptlh kiter bendung cepat kalau x, aku rase x mustahil MALAYSIA nie akan di turunkan bala....sbb mcm dh lek ker zaman jahiliah...bunuh anak mase kecil, kalau dulu kekanak perempuan jer...haaaaaa skrg x boy or girl...tetap jadi santapan tong sampah , toilet dan sebagainyer.... Kepada remaja di luar sane x kisah ler brp umur korang....y blum kawin tp ade boyfrend jagalah tingkah laku, kuatkan iman...nak cr isteri @ suami ,mesti nak cr y leh membimbingkan....bila dah terslaah pilih jgn di salahkan takdir @ dh jodoh, sedangkan kiter sendiri leh wat pilihan ,,,dan Allah sendiri dah berfirman..." Aku tdk akan mengubah nasib sesebuah kaum itu kecuali kaum itu sendiri mengubahnyer..." so renung² erk, dan seingat aku dulu ustaz @ ustazah aku pernah ckp sebelum takdir kiter jadi qadar, kiter masih mampu mengubahnyer....erm pada y dah kawin, marilah sesame kiter membantu mendidik anak² kita agar keturunan kita akan jadi keturunan y di redhai ILAHI....amin!!!!!!

Oklah aku nak chau, wat keje nnt di katakan curi tulang lak, walaupun aku xde kejepun sebenarnyer..........erm hehehe karang ade y bebel ckp aku update blog panjang lebar....Jom kengkawan kiter renung dan pk kan....

P/S : Kalau korang di jodohkan dengan org y bkn di takdirkan utk membimbing korang, belajarlah untuk melegkapi kehidupan dia, dan salinglah bantu membantu dan bimbing membimbing, sbb x mudah utk jadi penunjuk arah kepada seseorang itu...ilmu y skit tue kalau di manfaatkan pasti bnyk faedahnyer..iman y seciput tue kalau di kongsi dan ditambah pasti membantu kiter mencari jalan y di redhaiNya....


Free Signature Generator

3 comments:

zh-ena said...

risau jea ngan gejala sosial skang nie kan

Zura said...

cm ustazah lak ko mah...tp mmg risau sgt ngan gejala sosial skrg nie...generasi akan dtg pun xth cm ne kan...berleluasa sgtlah kes2 cm nie...cm permainan hidup drg je...

iman said...

ena - erm mmg membimbangkan, lelaik kiter ade anak perempuan, tkt y amat....

zura - hehehe sbb tiap kali bukak paper jer mesti ade kes sosial mcm nie ra...menakutkan...ktorg y cnfm2 ade anak perempuan nie laik tkt, mintak di jauhkan lh....